Lees-/spellingproblemen

Taal in Blokjes

Ik maak gebruik van de methode Taal in Blokjes voor de begeleiding van kinderen met lees- en spellingproblemen in het basis- en speciaal onderwijs.

Taal in Blokjes gaat uit van de klank van de Nederlandse taal. De verschillende klanken krijgen een kleur in deze methode. Zo wordt het veel duidelijker hoe een woord in elkaar zit. Leerlingen worden zich bewuster van de vorm van een woord. Klinkers staan hierbij centraal. Als een leerling ziet hoeveel klinkers er in een woord zitten, kan hij/zij veel beter voorspellen hoe lang het woord zelf is.

De effectiviteit van de methode Taal in Blokjes is wetenschappelijk onderbouwd. Leerlingen die met Taal in Blokjes aan de slag gaan, boeken grote vooruitgang in hun leesvaardigheid.

Ik maak gebruik van de methode Taal in Blokjes voor de begeleiding van kinderen met lees- en spellingproblemen in het basis- en speciaal onderwijs.

Taal in Blokjes gaat uit van de klank van de Nederlandse taal. De verschillende klanken krijgen een kleur in deze methode. Zo wordt het veel duidelijker hoe een woord in elkaar zit. Leerlingen worden zich bewuster van de vorm van een woord. Klinkers staan hierbij centraal. Als een leerling ziet hoeveel klinkers er in een woord zitten, kan hij/zij veel beter voorspellen hoe lang het woord zelf is.

Visuele disfunctie

Lees-, spellings- en concentratieproblemen vinden soms hun oorsprong in visuele disfunctie, ook wel ‘onzichtbare belemmering’ genoemd.

Die onzichtbare belemmering heeft te maken met het feit dat de ogen niet goed samenwerken. Het is voor leerlingen dan moeilijk om gericht een woord of zin te lezen. Vaak denken ouders en leerkrachten allereerst aan dyslexie, maar dit is niet altijd het geval. Een meting legt visuele disfunctie niet bloot een visuele screening doet dat wel. Ik kan deze screening bij de leerling uitvoeren.

Evenwichtsoefening op de trampoline

Ik bied begeleiding aan in de vorm van bewegend leren op de trampoline (Into bounce) om dit probleem te verbeteren. Verschillende gebieden in de hersenen worden geactiveerd en de samenwerking van de ogen verbetert, met als gevolg dat de leerstof beter blijft hangen.